Teruglopende wachtlijsten in de verpleeghuizen
- Guido Kuiper
- Sep 15
- 2 min read
Onlangs verscheen een artikel in de Volkskrant: binnen een jaar is het aantal mensen dat wacht op een plek in een verpleeghuis met vierduizend afgenomen.
Het artikel in De Volkskrant toont een opmerkelijke trend: het aantal mensen dat wacht op een plek in het verpleeghuis is in een jaar sterk afgenomen met vierduizend. De reden? Meer ouderen blijven langer thuis wonen en krijgen zorg aan huis - Mogelijk een direct gevolg van het 'Thuis, tenzij' beleid.
Dit brengt uitdagingen met zich mee voor zorgorganisaties. Deze verschuiving zorgt voor een nieuwe realiteit: leegstand in verpleeghuizen terwijl ze tegelijkertijd kampen met personeelstekorten, dure PNIL inzet en stijgende zorgkosten. Voor veel organisaties betekent dit een fundamentele vraag: overkomt deze ontwikkeling je, of stuur je hier gericht op?
De kracht van inzichtelijke wachtlijstdata: Eén van de manieren om te sturen is het inzichtelijk maken van wachtlijsten binnen een organisatie en hier (veel) actiever op sturen. Hieronder een voorbeeld hoe je dat zou kunnen inrichten.
Segmentatie: Verdeel de potentiële cliënten in drie categorieën - Lange termijn interesse;
- Binnen 3 maanden opportuun;
- Binnen 2 weken beschikbaar.
Dit dien je actief te beheren, maar die Business case valt al snel positief uit!
Locatiekoppeling: Koppel wachtenden aan specifieke kostenplaatsen/teams.
Koppel deze inzichten aan je realtime bedbezetting.
Realtime inzicht: Zie direct waar in je organisatie de uitdagingen en kansen liggen
We hebben een praktijkvoorbeeld waarbij deze aanpak direct zichtbaar maakt waar de echte knelpunten liggen (zie bijgevoegde tabel). Sommige afdelingen hebben lege bedden, maar geen wachtenden die op korte termijn willen verhuizen. Andere locaties hebben juist veel interesse op lange termijn, maar weinig acute vraag.

Concrete impact: Misschien heb je een volle wachtlijst, maar wil iedereen naar de nieuwe locatie en niemand naar de verouderde afdeling? Of zijn alle wachtenden pas over een jaar beschikbaar? Met deze inzichten kun je bijvoorbeeld: ✅ Actiever op zoek naar passende cliënten ✅ Strategisch leegstand creëren voor efficiëntere teamvorming ✅ Renovatieplannen ontwikkelen voor moeilijk te vullen locaties. ✅Veel eerder ingrijpen bij potentiële leegstand, je ziet de wachtlijsten immers al eerder slinken.
De vraag is niet óf de zorgvraag verandert, maar hoe goed hierop ingespeeld wordt.




Comments